20 nauczycieli języka niemieckiego z województw opolskiego, śląskiego i dolnośląskiego uczestniczyło w środę 24 czerwca w warsztatach internetowych na temat „Korzystanie ze współczesnej literatury niemieckiej na lekcjach języka niemieckiego”. Podczas szkolenia chcieliśmy pokazać jak korzystać z współczesnych książek dla młodzieży z publikowanych obecnie w Niemczach. Warsztaty zostały zorganizowane przez naszą menedżerkę kultury ifa (Instytut Stosunków Zagranicznych z siedzibą w Stuttgarcie) w Niemieckim Towarzystwie Oświatowym, Rosę Marie Wesle. Rosa Wesle została  oddelegowana do Niemieckiego Towarzystwa Oświatowego we wrześniu 2019 roku. Od tego czasu wspiera ona zespół organizując projekty kulturalne i edukacyjne. Ponadto jest odpowiedzialna za działania public relations, zwłaszcza w obszarze social media.

Jednym z projektów, który Rosa Wesle zorganizowała w pierwszym roku pracy w Niemieckim Towarzystwie Oświatowym, był projekt poświęcony współczesnej niemieckiej literaturze młodzieżowej. Pomysł projekt narodził się z refleksji, że media społecznościowe są dziś bardzo popularne wśród młodzieży, ale na książki stale zmniejsza się popyt. Ten trend nie wpływa na liczbę autorów, nie powoduje też obniżenia poziomu. Czytelnik ma więc do wyboru ogromną, bogatą literaturę niemiecką, która odzwierciedla również to, z czym młodzi uczący się języka niemieckiego stykają się na co dzień. Lekcje języka niemieckiego mogą stać się sposobem na zachęcenie młodych ludzi do czytania. Ciekawość młodzieży musi być w umiejętny sposób podsycana i  wykorzystywana przez nauczycieli. Wprowadzenie literatury młodzieżowej na lekcje języka niemieckiego może zwiększyć motywację uczniów do czytania. Dodatkowo, młodzi ludzie zapoznają się w ten sposób również z aktualnymi tematami, które są obecnie ważne w Niemczech.

Webinarium poprowadziła pedagog i trener Joanna Przybyłowska. Od 2007 roku prowadzi ona warsztaty dla nauczycieli niemieckich. Jest także certyfikowaną egzaminatorka w Instytucie Goethego. Potrafiła ona kompetentnie przekazać treści uczestnikom. W webinarze pani Przybyłowska, oprócz rekomendacji książkowych, przedstawiła uczestnikom metody i narzędzia internetowe do wykorzystania lektur na lekcjach języka niemieckiego, ponieważ obecne były tylko nauczycielki. Odbyła się również dyskusja okrągłego stołu na temat najlepszych praktyk w nauczaniu języka niemieckiego. Oczywiście uczestnicy dyskutowali również, gdzie najlepiej znaleźć materiały dydaktyczne do czytania i słuchania, takie jak książki, e-booki i próbki do czytania do użytku w klasie:

Obecnie istnieje wiele różnych możliwości dostępu do literatury niemieckiej. Polecamy szczególnie wypożyczalnie bibliotek miejskich lub medioteki Goethe-Institut. Zwłaszcza w tym ostatnim można pobrać próbki książek do czytania i odtworzyć je przed klasą. Dzięki narzędziom online, takim jak: „Quizziz”, „Edkimo” i „FakeSMS”, teksty literackie mogą być następnie opracowywane w klasie z uczniami. Poza tym YouTube i inne platformy oferują na lektury do oglądania i  audiobooki.

Ze względu na pozytywne opinie nauczycieli, którzy pomimo właśnie kończącego się roku szkolnego, który spędzili głównie przed ekranem komputera podczas lekcji online, Niemieckie Towarzystwo Oświatowe będzie w przyszłości oferować podobne formaty.